domingo, 22 de abril de 2012

VISITA ALS GERMANS PORTILLA

El Passat 16 de març ens en vam anar a Cantàbria Luisita, Fran, Mari Carmen i jo per a tindre una trobada amb els fonedors de campanes Germans Portilla.

Abans de res vull recordar que estos fonedors de campanes són el que l'any 1989 ens van fondre l'actual campana major i en  el 1990, dos per al convent, sent el motiu d'esta visita els tramits que estàvem realitzant per a l'adquisició de tres campanes noves, que en successives entrades aniré desglossant.

En este viatge que en la seua arrel de fons era la trobada amb els campaners, també vam voler organitzar-ho com un viatge lúdic i turístic per a visitar Cantàbria, per això el dia 16 de març a les 5 del matí ens vam posar rumb a Santander i després de realitzar un parell de parades per a descansar en el camí arribem allí a les 2 del migdia, on després de menjar i prendre l'habitació de l'hotel ens dirigim ràpidament a Gajano, que dista de Santander uns 15 Km. on ens estaven esperant Abel i Marcos Portilla.

Després de les preceptives presentacions ens va afirmar Marcos Portilla (que es dedica als muntatges) que no recordava a penes res de Castalla perquè havien transcorregut  ni més ni menys que 23 anys, en canvi Abel Portilla (que es dedica a la fosa) ens va comentar que recordava perfectament la fosa de la nostra campana major,  qui va detallar molts i singulars detalls sobre esta campana dels què algun dia realitzaré una altra entrada.

Van estar molt atents amb nosaltres, ensenyant-nos tot el seu taller de muntatges i fundició, vam estar durant un llarg espai de temps intercanviant impressions sobre el món de les campanes, i tenint Abel Portilla molt d'interés a convidar-nos a sopar per a seguir l'amena conversació que teníem, i aprofitar per a mostrar-nos “el museu de la campana” que té en una finca de la seua propietat en Vierna, una altra població pròxima.

Quedem per al següent dia dissabte 17 a la vesprada, arribem al voltant de les cinc, en eixe moment ell es trobava despedint una altra visita anterior indicant-nos que fórem veient i de seguida vindria a atendre'ns. Després de veure en un punt concret del museu un preciós joc de quatre campanes, no vaig poder resistir la temptació i em vaig posar a tocar-les, provocant això que acudiren la majoria dels veïns de la xicoteta població, amb molt d'interés per a visitar també el museu.

Personalment el que més em va impactar és el preparatiu que té, per a en quant li siga possible, fondre una campana de 20.000 kg. el que equivaldria a ser la més gran d'Espanya, perquè l'actual major és la de Toledo amb 17.000 kg.

Ja quan ens n'anàvem a anar, ens va presentar sa mare, amb qui recordem que a juliol farà 24 anys, ja vam estar en sa casa Fran, Paco el campechano i jo junt amb el seu fill Abel per a ultimar detalls sobre la campana major.

Com disposàvem de pocs dies, la resta del temps ja quasi contra rellotge, ho destinem a veure les zones més emblemàtiques de Cantàbria, tornant a Castalla el dilluns 19, festivitat de Sant Josep, i aprofitant la ruta de baixada visitem Burgos, on a l'arribar a les 12 del migdia vam poder delectar-nos d'un preciós volteig general de campanes en la catedral.